Tjoff tjoff

Igår vid 18-tiden började Fidde (och jag) att bygga en panelvägg i vårt sovrum. De första två plankorna var ju lite kruxiga med eluttag och telefonjack men sen när det var utsågat så var det bara att spika på. Tjoff tjoff sa det och vid 23,30 var vi klara. Visst vi tog en matpaus. Nu är det bara tak- och golvlisterna kvar sen är sovrummet klart för tillfället. Vi ska ju göra något åt garderobsdörrarna så småningom, när vi bestämt om de ska målas, tapetseras eller bytas. Även fönsterfodret ska målas men det blir väl till sommarn eller nått.
 
Dock luktade panelen så starkt av trä och vax så jag kunde inte sova i sovrummet inatt utan jag fick lägga mig i vår lilla soffa som inte är ihopsatt, inte så bekvämt men bättre för andningen.

 
 
 
 
Igår var även mamma och pappa här och tapetserade klart i vardagsrummet. Så det blev helt klart. Pappa fixade även dit lister över kaklet i köket och nya fina eluttag över disk- och köksbänken. Toppen. Så det blev en heldag för alla.
Det var ju inte så att jag och Fidde inte gjorde något innan vi började med väggen, men det var mest saker som inte syns men som känns. Vi städade i ordning i garaget, vek ihop kartonger och samlade ihop allt. Jag lagade mat, fixade fika, städade i ordning lite inne och servade våra arbetare.
 
Annat som hänt sedan senaste renoveringsinlägget är väl att köket är väl i princip klart. Det har fått nytt golv, kyl och frys har äntligen kommit dit, gardinstång och gardiner kom upp i veckan. Nu är det bara de sista listerna och lamplister som skall sättas dit innan renoveringen är klar. Sen så ska det hittas en köksoffa, köksbord och jag ska hitta några fina lampor som passar in.
 
Jag och mamma tapetserade den andra hallen idag också så den är färdig nu. Skönt. Sen städade jag och Fidde ännu mer ikväll. Alla utspridda verktyg, tapetbitar, träspill samlades ihop. Nu kan vi äntligen lägga undan alla verktyg som använts till tapetsering, målning, slipning, spackling osv. Nu är det "bara" golvläggarverktyg som skall användas. För nästa på listan är alltså att vardagsrummet skall få golv, ÄNTLIGEN! Det var det enda vi hade bestämt när vi köpte huset, och fick tillträde, golven är prio ett! Nu har det kommit massa annat emellan och vardagsrumsgolvet har fått vänta. Men i veckan hoppas vi på att det blir lagt. Sen är det panel som skall upp i halldelen och lister som skall upp innan vi kan säga att vardagsrummet är klart. Börjar bli så att man kan ta på det nu och känna att det är på gång att bli klart i alla fall.


Det ska alltså vara bröstpanel också så det är inte vi som tabbat oss och bara tapetserat halva väggen. Rutigt blir det i alla fall och jag älskar verkligen denna tapeten, så fin. Så en rutig och en randig hall kommer det till att bli. Fortsättning följer...
 
Sorry för den kassa bildkvaliten, men dåligt ljus och mobilbilder blir tyvärr dåliga bloggbilder.
 
Vi har även beställt en spiskassett, känns toppen. Förhoppningsvis kan de börja redan efter julledigheten, vilket vore jätteskönt. Visst kanske lite kruxigt med en liten bebis kanske men det går väl snabbt och det får bara gå helt enkelt. Det kommer vara så värt det att få dit den.
 
Nu ska det sovas.
 
 

Vad har du på ♥ ?
Postat av: Fidde

Inte baaaara att spika upp en vägg. Man måste dra ihop varje bräda med den nedanför. Med lite färg i spåren kan det bli ganska taight att dra ihop, och man får ta i som en galning. Med min vältränade kropp har jag nu dragit på mig träningsvärk i magmusklerna efter denna vägg!!!!!

Svar: Ja ja ja. Duktig du är!
Lisabeth

2013-12-09 @ 13:51:07
Postat av: mamma

Jag tycker ni har varit superduktiga!!!;-)

2013-12-09 @ 18:14:46

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0