Tallinn

Såå då var jag hemma från ett svettigt arbetspass. Shit det bara rinner om mig när jag kommer hem, får kasta in mig i en iskall dusch för att inte smälta bort.

Nu tänkte jag berätta lite om resan till Tallinn som vi gjorde i veckan.

I lördags bar det av till Stockholm för färja till grannlandet Estland. Varken jag eller Fidde hade varit där tidigare så kul att få se något nytt. Vi var väl en aningen tidiga till båten så vi fick sitta i värmen och vänta i bilkön, men har man trevligt sällskap och något att snacksa på så går det. Väl på färjan så behövde både jag och Fidde vila. Jag för jag mådde sådär och Fidde för han hade så ont i sin böld på benet, som bara blivit värre och värre. På kvällen var det så illa så när han plåstrade om sig själv så började jag gråta för det såg så hemskt ut och jag tyckte så synd om honom. Jag har ju haft min beskärda del av bölder på olika ställen på kroppen också så jag vet hur förbannat ont det gör och hur ledsen man blir för man känner att man inte orkar något för det smärtar så. Men nu är det på läkningsvägen men än är det långt kvar. Det var tufft de första dagarna i Talllinn för honom. Till middagen på båten så delade vi upp oss. Mamma & Pappa åt lite finare mat på gourmet-restaurangen medans jag tvingade Fidde att äta med mig i Buffé-restaurangen, som kanske inte var någon höjdare så här i efterhand men mätta blev vi. Sen tog vi oss en drink i pianobaren och en kortissväng förbi kvällsshowen, The grand show, innan vi gick och la oss.

På söndagen var det upp och äta frukost tidigt, vila, köpa lite färdsnacks innan vi var i hamn. Väl framme i Tallinn var det inte långt till hotellet och vi fick ett rum direkt så vi kunde byta om till strandkläder och åkte och la oss på en strand en stund. Jag som inte fattat än att jag måste ha med mig något att tugga på hela tiden hade helt glömt det och tänkte väl att det skulle finnas någon liten kiosk på stranden så jag kunde köpa något men icke. Så efter en timme på stranden var vi tvungna att åka tillbaka till hotellet så jag och de andra kunde få i oss något att äta. Snordyrt såklart på hotellet men men det fick vi ta. Sen åkte vi tillbaka till stranden och blev kvar lite längre. På kvällen när vi fräschat till oss lite så åkte vi in till Tallinn. Åt pepparstek och wienersnitzel och strosade runt lite, innan vi tog bilen tillbaka till hotellet.
På vägen tillbaka tänkte vi stanna till på en affär för attt handla lite kall öl och lite kvällssnacks. Vi hamnade på en stor affär som hade allt minsann, även kall öl. MEN när vi skulle betala så plockade kassörskan bort mousserade vin och de kalla ölen från bandet utan att säga något. Vi stod som frågetecken och frågade tillslut när hon ville ha betalt, vad som hände med alkoholen?! Då svarade hon på knaglig engelska att efter kl.22 får man inte köpa alkohol. Så snopna vi blev, Fidde blev sur som en ättiksgurka. Tur att de hade några öl på hotellet i alla fall så de kunde få i sig någon i alla fall, dock inte kalla.

På måndagen var det inte så roligt väder så vi skippade stranden och åkte in till Tallinn för att äta och titta lite närmare på affärerna. Jag tabbade mig och sa att vi skulle klämma en kines och herregud vad jag ångrade mig. Alla vart missnöjda och det var minsann ingen god mat. Fidde fick sånt kött som han avskyr så det blev Donken tillbaka. Jag kunde äta mig mätt på ris, mamma & pappa fick pilla i sig, lite från allas tallrikar. Är ni i Tallinn så ÄT INTE på kinesrestaurangen på turiststråket!!! Därefter så fick jag och mamma lätta upp humöret genom att gå i lite affärer. Blev inte så mycket shoppat dock, jag köpte två silkessjalar på Accessorize.
Eftersom hotellet vi bodde på var ett spa-hotell med mängder av olika behandlingar så bokade jag, mamma och Fidde in oss på en fotbehandling medans pappa tog sig en simtur i hotellets bassäng. Så efter shopingturen så fick vi skynda oss hem till behandlingen. Fidde och mamma fick gå till samma person efter varandra och de var inte så värst nöjda tyvärr. Jag var nöjd med min, även om man inte kan jämföra med Thailands fotbehandlingar. Men jag fick mina tånaglar klippta, fötterna filade och skrubbade och sedan lite massage på vader och fötter. Och lite färg på naglarna såklart. Så gött.
Så festligt när jag var klar sen var att jag inte fick ta på mig mina skor för damen, eftersom jag dels hade numålade naglar och hon hade smörjt in fötterna i något oljigt, så jag fick på mig ett par engångstofflor som jag fick kämpa mig tillbaka till rummet med. Jag var på ett annat ställe än mamma och Fidde, jag hade en lång bit att gå. Uppför trappor och genom långa korridorer fick jag stampa mig fram, fick stanna emellanåt för att inte få kramp i vaderna. Haha. Så när jag var tillbaka på rummet igen så hade jag behövt en till massage ;-)
På kvällen åkte vi in till Tallinn igen, tog inte mer än 5-10min in till stan så därför vi åkte så mycket fram och tillbaka. Åt på torget på en "italiensk" restaurang, helt OK denna gång. Och eftersom mamma och pappa åkte med oss, som inte är så livade just för tillfället så åkte vi tillbaka till hotellet igen och tog det lugnt innan det var dags att sova.

Jag ber om ursäkt i förskott, jag avskyr själv fötter men var bara tvungen att visa dessa tossor jag fick ha på mig under behandlingen och de tokiga jag fick ha på mig tillbaka till rummet.

På tisdagen så var det lika dåligt väder så vi åkte en sväng med bilen för att ta oss en titt i området runtomkring huvudstaden. Till slut hittade vi ett shoppingcenter, jippi, så vi kunde spendera lite tid och pengar på. Fidde blev med superfina sommarskor och jag hittade en kofta. Fick strosa runt i min gamla favoritbutik Tiimari. Såklart fick jag med mig lite smått och gott därifrån. Sedan var det dags att åkte tillbaka till Tallinn för att hinna med färjan tillbaka till Sverige.

På onsdag morgon var vi i hamn igen och åkte raka vägen hem till Småland. Tack för en fin resa, mor och far, trots att vi är ena eländiga resenärer för tillfället.

Vad har du på ♥ ?
Postat av: Papps

Fina bilder som vanligt och tack själva. Härlig tripp tycker jag.

2013-08-02 @ 22:34:50
Postat av: mamms

Tack själva en jätte trevlig och rolig resa tycker jag!

2013-08-03 @ 01:27:03
Postat av: Jennica Björk

så roligt att åka färja :) det brukar vi göra flera gånger per år, har släktingar i finland:)