Den stora bluffen

Jag läste ut "Jag är Daniel" i veckan. Det är en andra bok av Alias David Larsson a.k.a. Daniel Luthman. Jag har även läst den första "Jag är Wanted".
 
Kort bara om böckerna (från cdon's beskrivning) innan jag kommer till saken:
 
"Daniel Luthman (alias David Larsson) valde att leva i detta kaos, spela detta spel och satsade sitt liv. Tjugo år i gamet. Men han förlorade och blev tvungen att fly till Thailand. Jag är Wanted är Daniel Luthmans (David Larssons) story, hans liv. Värdetransportrån, indrivningar, våld, kidnappningar, ekobrott, inlåsningar, blåsningar, cash. Från de första personrånen i unga tonår tills idag. År av kaos. Hur det är att andas kriminalitet, tänka ont och använda våld som ett redskap.

(Daniel Luthman har nu kommit hem till Sverige. Läs om hans resa tillbaka till Sverige i uppföljaren: Jag är Daniel)"
 
"Jag är Daniel är en fristående fortsättning på Jag är Wanted där pseudonymen David Larsson berättar om sitt liv, hur han avancerar i sin kriminella karriär och slutligen fuckar upp det och måste fly till Thailand. Pank, jagad och utan någonstans att ta vägen.
Denna bok börjar där, på flygplatsen i Bangkok, och skildrar året efteråt."
 
 
 
När jag läste första boken så visste jag inte att han hade "kommit hem" utan trodde att han fortfarande var i Thailand som efterlyst och "wanted" så tyckte det lät spännande att läsa denna bok. Men under tiden jag läste boken så började jag tvivla på att allt var sant, det kändes liksom lite för otroligt för att vara sant! Vet att jag googlade på boken och fick fram hans blogg och reda på att han hade kommit hem och nu kommit ut med sitt namn. Läste ut boken och kände mig väldigt tveksam till om det verkligen var sant. Men tänkte inte mer på det. Förrän nu när jag läste andra boken...
 
Samma känsla av att "Är detta verkligen sant?!" Allt känns påhittat och liksom för filmtypiska exempel. Mindes då att jag känt samma i första boken och blev återigen väldigt tveksam. Så nu googlade jag honom och boken igen. Nu var det ingen chock i form av att han kommit tillbaka till Sverige, utan det jag fick fram var att allt är en bluff. Att den kända journalisten Dick Sundevall hade avslöjat honom i en artikel. Att Daniel Luthman inte är någon f.d. yrkeskriminell som han påstått, utan en helt vanlig kille men som visst gjort några pojkstreck i ungdomen men inget "allvarligare, ingen i "den undre världen" vet vem han är och han har aldrig varit varken efterlyst eller misstänkt för något brott. Man kan läsa artikeln här! Väldigt intressant och min tveksamhet var väl befogad.
 
Hans blogg finns inte längre kvar och man kan inte se att han är aktiv längre med hemsida osv som han var efter första boken. Måste ändå säga att det är en rätt så smart grej att göra. Han fick ju mycket uppmärksamhet och pengar för böckerna. Han fick vara expert, i P3 Dokumentär, på Tv4 och andra ställen, men nu puts väck! Borta!
 
Haha. Vilken bluff. Känner mig aningen lurad och snuvad på pengar, haha. Men men jag får la ge honom 80kr för besväret ;-)
 
 

Vad har du på ♥ ?
Postat av: Sandra

Daniel är på riktigt en Psykopat, han duperar människor gång på gång - han är expert på detta. Sårar sina nära och sen går vidare och duperar nästa umgängeskrets han bygger upp. Lever i en fantasivärlds där han styr sitt manus - förstår att han lyckads skriva en bok. Den sjuka mannen med stor fantasi.

2014-07-01 @ 13:52:33

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0