Tankar om "Livet blir bättre"

ÅHHHH jag hade skrivit ett sånt långt och bra (tycker jag) inlägg och så försvann allt. Ska försöka minnas vad jag skrivit.


Jag satt och kollade på TV3's "Livet blir bättre" igår. Jag vill säga att Anton Hysén är så jävla modig och det han gjorde förra året är sååå strongt gjort, men jag tycker fasiken att det inte ska behövas. Det är 2012!!! Varför ska det vara så svårt att vara gay inom idrotten för?? Är det inte helt sjukt?? Varför ska det uppmärksammas, spekuleras och gottas i om man är homo- eller bisexuell i stället för hetro? Varför kan folk bara inte mind-their-own-business och leva sina egna liv precis som de vill och med den de vill oavsett kön.


Alltså Anton Hysén - två år yngre än mig - är den enda fotbollsspelaren på elitnivå just nu i hela världen som är öppet gay. Han är den andra i hela historien som gått ut med att han är homosexuell. Den första - Justin Fashanu - tog livet av sig i slutet på 90-talet.


Missförstå mig inte, jag tycker verkligen att det är strongt och väldigt modigt av Anton att gå ut med detta och prata om det. För om ingen gör det kommer det ju fortsätta att vara så förbannat tabu. Men hela grejen med att man ska behöva "gå ut med" att man är gay är ju så löjligt! Det är väl ingen som har sett någon manlig idrottare tillkalla en presskonferens för att meddela, "Ja, det är sant det ni länge spekulerat! Jag tänder på kvinnor!!!!". Eller en kvinnlig, för den delen som "gått ut med" att hon gillar män. Nej, det hör man ju aldrig. Jag tycker det är så sorgligt att det fortfarande, på 2010-talet är så svårt att bara få vara den man är. Varför ska det spela någon roll vad man har för läggning? Påverkar det hur bra man kan skjuta en boll i mål? Eller passa till en lagkamrat?

Det var ju likadant när Kajsa Bergqvist visade sig hade en flickvän, det blev ju mega hypat det med. Vad spelar det för roll?? Det ska ju inte behövas "outas" som förstaside nyhet, eller? Är det inte så? Är det bara jag som är dum eller?


Det blev visst ganska långt ändå och tror jag fick med det jag ville säga. Sorry om det blev lite rörigt, hoppas min poäng kommer fram i alla fall.

Vad har du på ♥ ?

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0