Dag 2 i bageriet

Lisabeth ♥ Spritsa strassburgare = Sant
Lisabeth ♥ Spritsa sylt = Sant
Lisabeth ♥ Hela bageriegrejen = närmare sant än sist
Lisabeth ♥ Storstädning av bageri = Sant
Lisabeth ♥ Göra marsipanrosor = Sant

Lisabeth vs Den kräsna Lisabeth = 1 - 0


Idag känns det lite bättre. Idag stod småkakor på schemat, närmare bestämt strassburgare. Det har jag aldrig i hela mitt liv varken bakat eller ätit så det var lite spännande. Jag är glad att jag har spritsat mycket det senaste så jag hade det igång, men det var sjukt jobbigt för degen är ju lite trögare än macarons-maräng =)

Det gick ganska bra, det blir ju lite man blir osäker på men det gick som sagt bättre idag. Nu visste jag ju att det bara är att sätta igång och liksom göra som man hade gjort hemma, nästan. Sist stod jag ju bara och väntade på att någon skulle säga vad jag skulle göra, eftersom jag inte fattat att jag är den som ska bestämma själv. Idag var vi bara fem stycken i "bageriet" också eftersom de andra har hemstudier och är på praktik. I det riktiga bageriet var gymnasieeleverna så vi fick hålla till i gymnasieköket.

Medan våra strassburgare väntade på att få plats i ugnen så fick vi öva på att göra marsipanrosor. Det var kul, det har jag velat prova många gånger. Jag har tänkt många gånger att jag skulle öva att göra några rosor med lite av min sugarpaste jag har här hemma, meeen det har ju inte blivit av.

Strassburgare smakade faktiskt inte så tokigt, fast jag hade nog velat ha de lite mer söta. Det kändes mest som mjöl som smälte i munnen, haha.

Nu är jag hemma imorgon, onsdag och torsdag och har hemstudier. På fredag är det skola igen, men då bara teori.

Här kommer lite bilder från dagen:




Plåtarna till vänster har jag gjort och halva den i mitten.
(Inte jag som kladdat med sylten dock, ville bara klargöra det!!! Hihi)

 

Efter avbak.


De två marsipanrosor med blad, jag gjorde.
Faktiskt väldigt stolt för första gången.
(Jag hämtade bara röd marsipan, därav rött blad.)

 

Så här kan det se ut.
Johannes, Sanna och Sara som började innan oss, har bakat fina bröd hela dagen.

 

Här kan ni gå in och köpa sånt som vi bakat i bageriet, vissa dagar kommer inte ihåg vilka nu.
Ligger precis vid A6.


Vad har du på ♥ ?
Postat av: mamma

Vad snopen jag blev för Strassburgare för mig är mormors raka spritzade med chocklad i ena änden! Marsipanrosorna blev verkligen snygga. Allt ser ju jättebra ut på bild. Kul att få se.

2012-02-27 @ 18:07:46
Postat av: ♥ Lisabeth

Ja jag hade också för mig att hon kallade dem för strassburgare. Men i boken verkar det som om de kallas de i olika former och utan sylt och så...

2012-02-27 @ 18:17:15
URL: http://lisabeth.se
Postat av: Kajsa

dina var lätt finast ;)

2012-02-27 @ 18:31:26
URL: http://kajsagronlund.blogspot.com
Postat av: emelie

du är bäst!!!!

2012-02-27 @ 19:04:55
Postat av: Joanna

Grymt fina rosor o strassisar! Håller med mamma, trodde ju mormors way was the only way;))

2012-02-27 @ 20:26:57
Postat av: Emilie

Jättefint spritsat!

och jättefina rosor, något jag med velat prova göra.

jag är såååå avis på dig jag vill med gå kursen!

2012-02-27 @ 22:24:06
URL: http://lindgatan.bloggplatsen.se
Postat av: mormor Inga-Lill

Superfina strassburgare och rosor. Nu är du igång. Jag gör en egen variant av strassburgare, med lite mer socker och smör, lättare att spritsa också.

2012-02-28 @ 11:00:08

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0