Dag 1 i bageriet

Lisabeth ♥ Rundrivning (forma degen till ex. frallor) = Inte sant
Lisabeth ♥ Pikeringsgele (pyntgele) = Inte sant
Lisabeth ♥ Hela bageriegrejen = Inte sant
Lisabeth ♥ Storstädning av bageri = Inte sant

Lisabeth vs Den kräsna Lisabeth = 1 - 0

Herregud vad dålig jag känner mig. Visst det är första dagen men det spelar ingen roll man vill glänsa första dagen också, man vill kunna allt första dagen och man vill veta vart man ska ta vägen och inte stå som ett jäkla fån och inte veta vad man ska göra!

Jag hade nog missuppfattat grejen lite. Jag trodde att man skulle få mer genomgång i själva bageriet, hur man går till väga och vart man hittar det och det och det, åtminstone den första dagen... men icke!! Endast en genomgång igår och så skulle det visst sitta idag och man skulle tydligen ha full koll på allt. Jag är en väldigt osäker person till en början i alla fall och behöver mycket stöd innan jag hajat greppet liksom så jag fick en chock när jag helt ensam skulle fixa allt. Ett som är säkert är ju att det inte alls är som att baka hemma!! Det är stora maskiner som man inte har en aning om hur de funkar, det är bestämda verktyg till allt och en bestämd rutin som man verkligen inte förstår första dagen. Jag var ensam ny idag också för den ena av tjejerna som läser fulltid med mig var hemma och vabbade. Visst jag fick hjälp om jag bad om det, men det vågar man inte göra för mycket för min lärare bedömmer allt man säger och gör i princip (vilket hon så klart ska göra!).

Nu i efterhand kan jag tycka att det var kul att få testa på men vid kl. 11.30-snåret, när jag stått och försökt rundriva (forma mina frallor) i ca 3timmar och ändå inte fått någon redig snitts på det, dåå kan jag säga att jag inte tyckte det var så kul och jag bröt nästan ihop. Om någon hade tilltalat mig hade jag nog börjat storböla. Jag tog mig igenom hela degen till slut, jag lär ha träningsverk i höger arm och axel de närmaste dagarna. Det hela slutade med att jag fick godkänt efter avbak (in i ugnen) och frallorna ska göras mackor av imorgon och säljas i skolans bageri.

Efter det fick jag leka lite med pikeringsgele (pyntgele), det gick ju också mindre bra. Jag, som brukar kunna pyssla och skriva fint, tabbade mig totalt och det blev bara en enda röra av alltihopa. Nu pyntade jag inte en riktig tårta såklart utan bara klabbade på papper. Men det måste övas upp som allting annat.

Jag är stolt över mig själv att jag i alla fall smakat på allt som jag blivit tilldelad, från princessbakelse till gud vet vad, någon sockerkaka med någon frukt i, croissanter, chokladsockerkaka, något pitabröds liknanade grej, solrosbräck och såklart mina egna frallor.

Sen i slutet av dagen, från lunch och fram tills skoldagens slut är det såklart storstädning. Återigen står jag som ett fån och vet inte vad jag ska göra. Försöker hjälpa till men känner mig mest i vägen. Det får man väl kläm på så småningom också.

Man känner sig helt urblåst i skallen efter en sån här dag. Det är så mycket att ta in och lära sig. Flera gånger fick jag liksom fråga om samma fråga till min "fadder" och till läraren för jag typ inte kom ihåg vad de sagt för det är så rörigt och stimmigt och jag är allmänt disträ typ. Det känns tråkigt, man vill liksom vara allert och fatta på direkten.



Nu orkar jag inte skriva mer, orkade ni läsa?



Vad har du på ♥ ?
Postat av: mamma

Mej lurar du inte för jag vet hur idiotiskt mycket självkritik du besitter. Jag är övertygad om att det gått jättebra idag!

2012-02-21 @ 16:46:21
Postat av: Emelie

Var inte så hård mot dig själv. Lova det! Puss å kram

2012-02-21 @ 17:38:43
Postat av: Sofie

Tänk att alla varit nya och i din sits. Det är som att börja ett nytt jobb, aldrig kul att börja från scratch och det känns som man frågar samma fråga hundra gånger. Men jag slår vad att nästa vecka känns det som du aldrig gjort nåt annat :)

2012-02-21 @ 20:18:16
URL: http://lifebymrs-m.blogspot.com/
Postat av: Emilie

Jag håller med den andra, var inte så hård mot dig själv. Det är ju verkligen en helt annan värld, du har snart stenkoll på allt. Snart känns det mycket bättre. Kram!

2012-02-21 @ 21:07:45
URL: http://lindgatan.bloggplatsen.se
Postat av: Ville

Jag har världens bästa moster och JAG vet att hon kan baka! Inte skälla på sig själv så:), för då blir jag rädd;)

2012-02-22 @ 09:26:54
Postat av: mormor Inga-Lill

Alla är barn i början, var inte orolig du kommer att klara det jättefint.

2012-02-22 @ 09:54:20

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0