Julfirandet

Ja nu var det över igen. Lika snabbt som det är över, lika snabbt kommer ångesten av att man får så mycket och ger så "lite" och att man inte har ett jobb att gå till när storhelgerna är över men det ska väl förhoppningsvis ändras snart. Nog om det.
 

Julafton var stressig men mysig. Såklart så var det en liten buse som stod i centrum, och jag ägnade nog mer tid med han och hans leksaker än med mina egna, haha. Jag och Fidde började morgonen med tomtegröt och Fidde fick ett paket att öppna (fast vi sagt att vi inte skulle byta, ups). Vid 12 var det tänkt att vi skulle vara på Saltkråkan, men vi hann inte riktigt utan blev väl en 30-40minuter sena. Som tur var hade vi med oss den mesta av all mat så jag och syster kunde börja värma på det mesta och duka fram så när mamma, pappa och mormor kom var det i princip dags att äta. Jag tror aldrig jag ätit så mycket julmat, alltså inte mycket som i av alla sorter utan mycket som i ta om osv, haha. Jag hade bakat tre sorters bröd, ett bigabröd, ett olivbröd och en grahamslimpa, och NEJ inget vört i vårt hus! Bigabrödet blev så himla gott, det kommer jag att göra om, degen är som en bebis som man måste vara väldigt kärleksfull mot.
 
Efter maten så var det dags för paketöppning. Ville fick börja. Första klappen han öppnade var en bok, han blev överlycklig och backade in i hans mormors knä så hon skulle läsa den med honom. Det hade nog räckt med den klappen haha. Nästa var också en bok som han skulle bläddra i, och så höll det på, en klapp - leka lite, nästa klapp - leka lite. När han fick ett par tumvantar av mormor och morfar så skulle de på direkt och ingen fick ta av dem, inte ens när han skulle spela på instrumentet han fått av mamma och pappa. Haha.
 
Sen var det fika och julgodis till Kalle och lite lugn och ro ett tag innan nästa gäng kom, svåger's familj. Om jag inte missminner mig så kom tomten på besök, innan maten. Han hade med sig en hel del klappar. Ville var dock inte så tjenis med tomten, utan var lite rädd, hade han vetat att det var mooofa så hade det nog varit andra bullar. Nästa år blir det nog bättre.
 
Sen var det mat igen och julgodis igen och så bara julemys resten av kvällen. Jag och Fidde sov över, och blev väckta av en mysig kille som ville hoppa på luftmadrassen. Förutom en kort tur till lekplatsen med den nya snowracern tillsammans med grannarna så spenderades juldagen i soffan på Saltkråkan. Pizza till kvällsmat, Bondfilm och lite bebisbetting (eftersom syster's grannfru är gravid) med trevligt sällskap innan vi åkte hemåt.
 
 
Annandagen var det julfirande på Dammgatan. Kalkonmiddag passade bättre än mer julmat. Tomten hade redan varit där så det fanns julklappar till Lukas och oss andra också. Snacka om att någon var uppspelt över att få paketer, alla var tydligen till honom ;-) Han hade ju nästan rätt, haha.
 
 
Här kommer massa bilder, mestadels från julafton och på Ville eftersom han är the center of attention en sån där dag ;-)...
 
Mormor hann knappt innanför dörren innan Ville var på henne och de började tjata om att tomten skulle komma. ;-)


Massa go mat



Vantarna var nog bäst.


Kalle på TV

Nissen fixar det sista med julmaten innan kusinerna kommer.

Titta, TOMTEN!

Tomtenissen fixar juldagslunch


En till som blev supernöjd med sina alla julklappar. Så sött när han gick fram och tackade mig och Fidde mellan paketen. "Tack, tack, tack!" Varsågod, lille Lukas!!
 

Vad har du på ♥ ?
Postat av: mamma

HaHa, vad roligt du skriver, och vilka bilder sen. Jätte allt!

2012-12-27 @ 22:08:08
Postat av: mormor Inga-Lill

Oj,oj,oj, vilken fotograf och vilken himla söt linslus. Härligt. Allt var så gott och trevligt.

2012-12-28 @ 10:44:45

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0