Roadtrip

I början på veckan pratade vi om att åka någonstans om det blir fint väder. Det såg ut som det skulle bli fint lite överallt men igår bestämde vi att vi förmodligen skulle åka till östkusten och Fidde fick fria händer att planera vart.
 
Vid halv nio i morse gav vi oss av mot, för mig, hemligt mål. Vädret var inte alls med oss, men samtidigt inte för illa, känns okej att åka bil i mulet och regnigt hellre än strålande sol. Men när vi kom fram till stället Fidde kollat ut så var vädret blåsigt, kallt och grått och trist. Stället var jättemysigt och fint, vi åker nog dit någon annan gång istället. Stället var Dalskärs Camping i Bergkvara. Så efter många om och men och några varv i byn så åkte vi vidare uppåt igen. Vi åkte längst "kusten" till Kalmar. Vi var framme i Kalmar runt middag så vi kände att det skulle vara lagom med en bit mat. Förr förra året när vi besökte Kalmar var vi aldrig inne i själva staden men det var vi nu och gick runt i lite affärer och fick i oss en kycklingtallrik och några grekiska biffar. Under tiden vi satt och åt så blåste molnen bort och solen kom fram och värmde så vi bestämde oss för att åka till det ställe där vi solade och badade sist. När vi kom dit var det visst mer blåst än vi trott men vi höll ut i typ 1,5timme i alla fall och låg och pressade i solen innan vi kände att vi frös och ville åka vidare. 
 
Vi åkte även då längst kusten på små mysiga vägar och av en slump guidade jag in Fidde på en "turistvägen" Mönsterås kustväg. Vilken tur!! Så himla fint, charmigt och allt vad jag vill ha i en spontan roadtrip. Vi kom till ett ställe som heter Pataholm. Jag höll på att gå av på mitten så pittoreskt och fint det var. En liten sekelskiftesby där man la i stora fartyg förr i tiden och det var en betydelsefull plats för smålands handel under 1800talet. Här kan ni läsa mer om det om ni vill. Det är väl inget ställe man åker enbart till men nu när vi åkte förbi så är jag glad att vi inte missade det. Jag hittade några hus jag hade velat bo i. =)
 
Efter det följde vi kustvägen upp till Mönsterås där vi stannade och pausade för lite glass innan vi körde vidare mot Oskarshamn och till slut hem mot Skillingaryd via Vetlanda, Sävsjö och Vrigstad.
 
 
Här kan ni se lite bilder från dagen
 
 

Vad har du på ♥ ?
Postat av: mormor Inga-Lill

Verkade härligt, men såg kallt ut vid kusten. De små röda stugorna var ju underbara.

2012-08-05 @ 10:12:47
Postat av: Papps

Pataholm känner jag igen, kommer också ihåg det som väldigt mysigt.

Svar: Hihi. Tänkte nästan att du skulle ha koll på det :)
Lisabeth

2012-08-05 @ 18:04:16

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0