Baka, baka, liten kaka. Rulla, rulla, liten bulla.

Idag var det dags att baka nya frallor igen, de går åt som smör i solsken här hemma. Sist så freestylade jag lite och ändrade om lite i receptet som jag fått av svärmor. (Inte för att de inte var goda som de var, utan för att få lite omväxling) Så sist hällde jag i solrosfrön och bytte vetemjölet mot dinkel och grahams istället, och de blev jättebra. Så gott att knapra på solrosfrön mitt i frallan också.

Idag körde jag med solrosfrön, dinkel och graham igen. Men mixtade lite med havregrynen, tog hälften havregryn och hälften rågflingor, och i mjölblandningen hade jag även i lite vetekli och rågsikt. Andra degen jag gjorde hade jag i lite lite rågmjöl också för att det skulle bli lite grövre. Gott gott.




Originalreceptet

Ingredienser

• 5 dl ljummet vatten
• 50 g jäst
• 3 msk olja
• 1 msk sirap
• 3 dl havregryn
• 1,5 tsk salt
• 1 dl linfrö
• 10 dl vetemjöl


Gör så här

1. Värm degvätskan till fingervarm.
Lös upp jästen i lite av degvätskan.
Tillsätt salt, sirap och olja och resten av degväskan.
Rör ner havregryn och linfrö.
Arbeta ner vetemjöl till lagom konsistens.

2. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Baka ut på mjölat bakbord till ca 16 runda bullar. Eller rulla en rulle och skär 16 bitar.
Lägg på plåt med bakplåtspapper, låt jäsa under bakduk 30 minuter.

3. Pensla med vatten, strö på lite havregryn.
Grädda mitt i ugnen 225°, ca 10-12 minuter.


Vad har du på ♥ ?

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0