Det känns som ett annat land

Ja, det känns som om man är utomlands när man är på jobbet. De enda jag pratar med är asiater. . Jag tycker det är så jobbigt att sitta jämt någon när man jobbar och inte prata med dem. Men samtidigt så är det jobbigt att om man frågar något så förstår inte de mig eller så förstår jag inte svaret. Så nu har jag lagt om strategi och pratar nu högt, tydligt och enkelt. Precis som man får göra i Asien. Man måste ställa klara frågor, inget antingen eller utan bara JA och NEJ-frågor. Men nu, eftersom vi är i Sverige, har jag bytt den extremt enkla engelskan mot extremt konstig enkel svenska. T.ex. "Du bott i Sverige länge?" "Du jobbat här (gärna peka med fingret ner mot golvet för att visa att jag menar denna fabriken) länge?" "Bor du Hillerstorp?" osv.

Det går bättre och bättre dag för dag, idag var det inte så jobbiga detaljer som skulle få färg så jag fick in rytmen snabbt. Nu börjar jag få lite koll på vad folk gör och vilka som är vilka, efter många om och men så har jag förstått mina arbetskamrater. Annars så har jag en kille som är några år äldre än mig som kan bättre svenska som får tolka. =)


Vad har du på ♥ ?
Postat av: mamma

HaHa:) du uttrycker dig verkligen färgstarkt och igenkännande. Underhållande läsning om toastolar och språkförbistringar.Duktig är du ju det vet jag!!!

2011-02-09 @ 17:54:20
Postat av: Emilie

Tänk vad dom kommer lära sig svenska under den tiden ni jobbar ihop. Keep up the good work :)

2011-02-09 @ 19:34:43
URL: http://lindgatan.bloggplatsen,se

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0