Julafton

God fortsättning allihopa!

Igår var som alla nog minns julafton och det var som alltid full av traditioner. Jag skulle för första gången inte kolla på Kalle Anka med min familj eller släkt. Det kändes jätte konstigt, men det gick. Medans folket hos Fiddes föräldrar fortfarande satt och njöt av julmaten så smet jag och Fiddes brorsbarn upp och kollade på Kalle Anka, de andra kom insläntrande under timmen som gick.

Tradition som mormors köttbullar på julafton fick jag helt enkelt ta med mig och hasselbackspotatis också. Efter det att Kalle Anka var slut fick vi vänta jättelänge innan Tomten var på väg och några av barnen var väldigt otåliga och någon var till och med på väg att gå och lägga sig ; )

Så jag tog fram julgodiset så man kunde bli dundermätt och må illa fram tills dess att Tomten kommer. Som vanligt är det lite tradition i våran familj att misslyckas med något av julgodiset, i år var det mina knäck. De lyckades liksom aldrig stelna. Men det var Fiddes farbror inte sen med att påpeka, många gånger. Men det är lugnt, det är ju liksom tradition att misslyckas med julgodiset ; )

Till slut kom ju Tomten och det var en bra tomte, han var påläst och han visste till och med vem jag var innan jag kunde komma på vem han var! Tomten kom med väldigt bra julklappar i år. Fidde och jag var inne i Jönköping dagen innan julafton för att inhandla den sista julklappen och Fidde ville också köpa en julklapp till oss eftersom vi inte ska byta några julklappar och då valde vi mellan en Electrolux Ergorapido eller en matberedare (efter råstekta potatis - tjafset, haha), till slut valde vi dammsugaren. Tror ni inte att Tomten var så smart så han hade snappat upp att vi behövde en matberedare, jo ho då! Så det fick vi igår, så himla bra och verkligen överaskande =)

Tomten hemma hos mamma och pappa på morgonkvisten var inte alls sämre den, den utdelade pengar som verkligen behövdes! Och andra småsaker som var lika välkomna.

Efter alla julklappar var uppackade och undanstoppade så drog julklappsleken igång. Vi hade alla med oss två julklappar var som skulle vara något begagnat (vilket inte alla hade tänkt på, inklusive jag och Fidde). Jag som precis som förra året hade väldigt tur, under nästan hela spelet hade jag saker jag kunde tänka mig att använda, och jag hade runt 4-5st julklappar innan folk började se att jag hade så många så de började sno från mig. Det slutade sådär bra. Fick en flagstång, en ljushållare och glasunderlägg, hade de inte varit för de reglerna om att de  som inte fått någon julklapp skulle få ta från den till höger, hade jag också haft en bricka och tryfflar & ett ljus! 

Vid halv 2 på natten var vi hemma, jag var helt slut efter att ha haft huvudvärk större delen av dagen och svettats som ett djur, det blir rätt varmt i ett rum med runt 15 pers.

Det blev ju julafton ändå fastän att man inte var med min egna släkt hela dagen, men nästa år är det andra bullar.




Ville ju helst ha den rosa, men den hade de säkert ställt undan till mellandagsrea. Så man får bara tacka och ta emot =)







Vad har du på ♥ ?

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0