Regnbågstårta

Som sagt så kopierade jag ett recept av Pernilla och hon har gjort en mer utförlig beskrivning här. Men så här gjorde jag regnbågstårtan:


Receptet är ett så kallat "lika delar"-recept som alltså grundas på mängden ägg. Man ska ha lika delar av mjöl, socker och ägg. I mjöldelen räknas också lite bakpulver och om man vill vaniljsocker och 1/3 potatismjöl. Jag tror jag hade 6-7ägg, minns inte riktigt.

 

Sen vispa ägg och socker pösigt. Och sikta i mjöldelen, lite åt gången.

 

När det blivit en jämn smet så delade jag upp smeten i 6 små skålar där jag sedan färgade de i olika färger.

 

 

Sen gräddade jag de i ugnen en åt gången, tog lite tid. 175grader i ca 10min. Sen lät jag de svalna och plastade sedan in dem och la i frysen, för jag skulle inte göra tårtan direkt.

 

 

 

På fredagskvällen tog jag ut bottnarna från frysen och lät de tina till dagen efter, då jag skulle sätta ihop tårtan.

 

smörkräm (på och runt om som fodring)
limefrosting
gul botten
vitchokladgrädde
rosa botten
citronmousse
"röd"botten
limefrosting
lila botten
vitchokladgrädde
blå botten
citronmousse
grön botten

 

Sen är det bara att lägga på sugarpaste-locket, vilken inte var det lättaste med lite torr paste. Det sprack tyvärr men det gick inte att göra något åt. Dekorera.

 

 



Vad har du på ♥ ?
Postat av: mamma

För er som ej fick smaka så var tårtan faktiskt jättegod! Säger en som inte är någon "tårtfan".

2012-03-15 @ 22:07:26

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0