Allmän information

Nu när jag sitter här och pluggar om internationell politik så skriver jag såklart lite om EU och då kom jag över en broschyr om "Sverige ordförande i EU 2009" och jag blir lite rädd och chockad när jag läser.

Vad kostar det att vara ordförande?
Regeringen har beräknat att det svenska ordförandeskapet
kommer att kosta 970 miljoner kronor. Pengarna går bland
annat till möten i Sverige, information, kultursatsningar och
personalförstärkningar. Det är ordförandelandet som står för
kostnaden.
Förra gången Sverige var ordförande i EU 2001 kostade
det 835 miljoner kronor.”

Hämtat från EU-upplysningens informations broschyr.

Är det inte sjukt vad mycket pengar? 970 miljoner kronor? 835 miljoner kronor? Jag mår illa! De används säkert till en massa bra som man inte vet om och som de inte nämner, men att se de siffrorna och förklaringen till vad alla pengarna går till gör så ont i magen. Det bara känns som att man kanske kunde gjort annat för pengarna.

Tilläggas kan att Sveriges ordförandeskap varar mellan den 1 juli och den 31 december 2009, alltså inte ens ett år.



UPDATE kl. 09.45

På tal om sjuka pengabelopp så såg jag nyss på Nyhetsmorgon att för första gången i USA:s historia har statsskulden passerat 12 biljoner dollar. 12 biljoner dollar?!?! Finns det ens så mycket pengar? 


Vad har du på ♥ ?

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0