Etikfrågor

Jag sitter och håller på med den sista religions uppgiften för denna terminen och det är klurigt. Etik handlar det om och det är ett område som jag inte klarar av, jag blir bara galen! Jag hoppas aldrig jag blir ställd inför ett sånt riktigt svårt val som ofta förekommer i etiska frågeställningar. Jag kom in på en sida och där var det massa frågor speciellt om människosyn...exempel på frågor:

En A-lagare har samma värde som kungen?
En sjuk gamling har samma värde som en nyfödd babies?
En färgad arbetslös invandrare har samma värde som en välutbildad rik svensk affärsman?
En fattig undernärd afrikan har samma värde som en rik välmående amerikan?
En handikappad utvecklingsstörd ung flicka har samma värde som en frisk framgångsrik manlig affärsman?
Du har samma värde som statsministern?


Jag blir nästan typ arg att de ens har utformat dessa frågor. Så klart att de har samma värde som människa, men de kanske inte har samma värde om man ser till jobb, erfarenhet, chans att påverka och styrka. Men de är ju alla fortfarande människor och som har ett lika värde. Det är i alla fall vad jag tycker! Jag vet att inte alla håller med =(

Pust, det här går inge vidare...
Jag ska svara på dessa frågor och jag har ingen aning om vad som kan tänkas som svar.

  • Vad säger de fem världsreligionerna om etik?
  • Vilka likheter finns?
  • Vilka skillnader finns?
  • Är det någon skillnad mellan de österländska religionerna hinduism, buddhism kontra bokreligionerna islam, kristendom och judendom?
  • Har religionernas etik påverkat lagstiftningen i Sverige?

Vad har du på ♥ ?
Postat av: adisa

guuuud, lycka till.

2009-05-11 @ 16:34:57
URL: http://adisam.blogg.se/

Vad har du på ♥ ?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0